close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קול אישה

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
חטבתתשעב03/01/2012

שאלה:

שלום! יש בעייה עם שירת נשים יהודיות מול גויים או ערבים?

תשובה:

אני חושב שמכיוון שמדובר בבעיית צניעות, הרי שאין הבדל אם שרים מול גברים יהודיים או לא, אולי אין בזה את הבעיה של לפני עיוור, אולם יש בעיית צניעות בעצם השירה.
תשובות נוספות בנושא-
דיני ייחוד
לפי התיאור שלך זה נראה ברור לחלוטין ומעל לכל ספק שהוא שמדובר באיסורים של ממש. קשר שהוא לא ענייני עם אשה אחרת, ומחמאות וקשרים כאלה הם ממש ממש נגד ההלכה. זה לא קשור כלל להגדרה האם את פרימיטיבית שענייני נישואין או לא. אפילו בעולם הכל כך פרוץ שלנו הודעות עם מסרים מיניים לאשה זרה נחשבים כדבר אסור ובטח ובטח מנקודת מבט דתית. 
אבל לא רק זה, עצם הקדר והמחמאות ההדדיות הן איסור חמור. בודאי אם האשה השניה היא אשת איש, שאז זה ממש יכול להיות איסור תורה לפי רוב הדעות.

מה שאת מספרת לי מצטרף לדברים שאני שומע לאחרונה מכל כיוון- שהווטס אפ ודומיו הפכו את הקשר בין גברים לנשים פרוץ הרבה יותר אפילו בלי להיזקק ל"עבירות ראיה", שאנשים, גם דתיים, ממש מרשים לעצמם ליצור קשר עם בני המין השני ללא מגבלות דרך הווטס אפ ומדובר על מגיפה של ממש.

אז צריך להבהיר לבעלך שמה שאתמתארת אסור לחלוטין ושאין אף רב בעולם שיתיר זאת.

חג שמח 
תפילה לרפואה - עדינה בת גוהר
אני אתפלל עליה, אנא הוסיפי את שמה לרשימת התפילות של שורש כאן
תיקון
אני לא יודע, אבל אני בטוח שהקב"ה יודע. אני מניח שיש דברים דומים, יש נסיונות קשים ודומים וכדומה.
"וחם השמש ונמס" (שאלה בגמרא)
מה שחשוב הוא לזכור שבמשנה רבי יהודה אמר שמותצר להתפלל עד ארבע שעות וחכמים עד שלוש שעות. כעת, ישנה ברייתא שלכאורה סותרת את שתי הדעות... ואנו מנסים להראות שהיא לא סותרת אף אחת מהן. על פי זה, אם נאמר שהברייתא היא כדעת רבי יהודה, צריך להבין איך הפסוק מלמד על ארבע שעות ואם נאמר שהיא לפי רבנן, צריך להבין איך הפסוק מדבר על שלוש שעות. והתשובה היא שכל אחד מהחכמים לומד אחרת את הפסוק... במילים אחרות: יש לנו אינטרס להראות ששניהם יכולים להסתדר עם הפסוק ולכן אנו מראים שכל אחד מסביר את הפסוק אחרת.
נזם
נזם זה פחות של להתיר או לא להתיר, כי אין אף רב שיכול לבוא ולומר שזה אסור. זה עניין שנוגע לרוח ההלכה, כפי שאנו קוראים לזה ולכן בהרבה מאוד מובנים זה תלוי בך ובתחושות שלך. מצד שני, אני בהחלט יכול לומר שנזם נתפס בחברה כמשהו לא צנוע ו"מתריס", זה לא נחשב כמו סתם קישוט או כמו טבעת... ולכן לעניות דעתי יש בזה משום פגם מסויים בצניעות, כי כך זנ נתפס. אני חושב שלא ראוי שאשה עם כיסוי ראש, דתיה "באמת" תלך עם נזם, זה פחות צנוע ממה שצריך להיות. מצד שני, כפי שכתבתי זה עניין שתלוי בלב של האדם ולכן ממילא אם את מרגישה שזה חשוב לך מאוד ובעלך אוהב את זה- את זו שתקבעי בסופו של תהליך. צריך לשקול גם את העניין של חילול ה', כי אם אישה דתיה הולכת עם זה וזה נתפס בחברה כמשהו גס ופרובוקטיבי- יש בזה קצת חילול ה'. לגבי הנושא של האימהות- אנחנו לא יודעים אם הנזם שכתוב אצל רבקה היה דווקא באף, או באזניים, אב אין ספק שזה לא עניין הלכתי, זה עניין של אווירה, של תחושה ושל מקובלות... וכיום אני חושב שנזם נתפס כמשהו לא ממש צנוע.
בישול על כיריים בחוץ
אני באמת לא מבין מדוע יש להיזהר שלא יגלשו מים, אולי כדי שלא יווצר קשר בין הסיר לבין הכיריים.
אבל אם אני מבין נכון, הרי שמדובר על להניח את הסיר על המקום שבו יש אש, אם כך, הרי שמקובלנו שהאש שורפת הכל, ואין במקום ההנחה משום חוסר כשרות. אולי כוונת ה"חוצץ" שמדובר עליה היא מהמסביב?
נראה לי הכי פשוט לתת לאש, ללהבות הגז, לשרוף את האיזור ואז לדאוג שלא יהיה קשר בין הסיר לסביבה אליה לא הגיעה אש...
לגבי הגלישת מים, אני באמת לא מצליח להבין מה העניין.